2010年10月10日星期日

Rubber Man - No dream, No pain, and Vapidness

R=Rubber

橡皮人似乎就是你自己,也许亦是所有人。
他患上一种没有梦想、丢失痛觉、不知趣味的怪病,和你的病一模一样。
我的病就是没有感觉。

橡皮人对自己没有要求,也尽量不让别人有期待,
有点像‘不想活也不想死’。

当理想主义在我们的精神世界宣告破产,
现实的我们变得一梦难寻。

橡皮人的悲哀。

摘自《快乐星期天》

Orang getah mungkin ialah anda sendiri, atau orang lain.
Orang ini kena sesuatu penyakit yang pelik iaitu
 tiada harapan, tiada ape-ape perasaan, tak tau tentang kegembiraan.

Orang getah tiada ape-ape kehendakan kepada diri senridi,
dan juga tak mau orang lain berharap kepadanya,
macam '' Tak mau hidup, tetapi tak mau mati."

 Apabila Idealism gagal dalam permikiran kita,
kita tidak akan capai harapan senderi dan terpaksa menghadapi hakikat.


不需要人生目标的橡皮人对励志和温情感到恶心,
恶趣味才能让他们感同身受----不用思考,发笑就好。
在这里,我会一直刺破你我的橡皮人,刺破你我的空虚。

Orang getah yang berhidup tanpa harapan berasa jijik terhadap motivasi dan kasih sayang,
mereka hanya bersetuju dengan cerita yang kelakar----tak payah berfikir, ketawa sudah cukup.
Saya akan pecahkan orang getah yang tiada harapan di dalam hati kita.

2 条评论:

snowei 说...

把这份报纸留给我!!
我想念副刊!但是这里不知怎么开不到。

NYPstyle 说...

O.o,有好几份有留着。